קניית עצמאות וגבולות: ילדה שמסרבת להתקלח לבד וללכת לישון בעצמה
שיטת הטיפול: טיפול שמבוסס על הדרכת הורים
מרי בת העשר מסרבת להתקלח לבד ולישון לבד. הוריה של מרי קבלו הדרכה הורית כיצד לעזור לילדה שלהם לרכוש עצמאות באמצעות שינוי הדרגתי.
כאשר נפגשתי עם מרי, ראשית ניסיתי לברר ולאבחן את הסיבה לאי הסכמתה להתקלח לבד וללכת לישון לבד. שללתי סיבות עמוקות ונסתרות יותר, וכך התבהר לי שהפחדים שלה נובעים רק מכך שהיא לא התנסתה במקלחת לבד ובשינה לבד, ולכן, היא לא סיגלה לעצמה ביטחון ביכולתה לעשות זאת. אי לכך הטיפול התמקד במפגשים עם ההורים לצורך הדרכתם.
הנושא הראשון שנבחר לשינוי היה המקלחת, כיוון שזהו התחום שקל יותר לקנות בו עצמאות.
האם נהגה להתקלח יחד עם מרי במקלחת משותפת. הדרכתי את האם להפסיק את הנוהג הזה. בתחילה ביקשתי ממנה לשבת על כיסא ליד מרי בחדר האמבטיה בזמן שמרי מתקלחת.
לאחר שמצב זה הושג, הדרכתי אותה להרחיק בהדרגה את הכיסא לכיוון דלת היציאה עד למצב בו היא, האם, יושבת מחוץ לחדר המקלחת ומרי מתקלחת לבדה.
בנוסף, הדרכתי אותה לעזוב את הכסא לגיחות קצרות בעוד מרי מתקלחת – לגשת לדקה להביא לעצמה כוס מים, להתרחק לשתי דקות להכין לעצמה קפה, להתרחק לשלוש דקות לשיחת טלפון וכדומה.
כאשר מרי נוכחה לדעת שהיא מתקלחת לבד ושום דבר רע לא קורה לה, פחדיה מהמקלחת התפוגגו.
בנושא השינה עבדנו באותה שיטה.
הדרכתי את האם להנחות את מרי להיכנס למיטה שלה בשעה 21:00, ושאסור לה יותר לישון עם אימא שלה באותה המיטה (כך היו רגילות עד שהגיעו לטיפול).
האם התבקשה לשבת ליד מרי, על כיסא, עד שתירדם.
לאחר שהאם הצליחה לבסס את המצב הזה, ולאחר שמרי התרגלה לישון במיטתה ללא נוכחות אמה במיטה, הנחיתי את האם להרחיק מעט בכל יום את הכיסא לכיוון הדלת, עד שתגיע למצב בו הכיסא עומד סמוך למשקוף, ובשלב הבא – מחוץ לדלת.
בשלב האחרון הכיסא עמד מחוץ לחדר ומחוץ לטווח ראייתה של מרי.
לאחר שמרי נוכחה שהיא יכולה להירדם לבדה, ולא קורים לה דברים רעים או מפחידים בשנתה, התפוגגו פחדיה משינה עצמאית.
בנוסף, חל שיפור ניכר גם במצב הרוח הכללי שלה וביכולתה להרגיע את עצמה במצבים שונים במהלך היום.