- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

סדנה בנושא התמודדות עם ביקורת

התמודדות עם בקורת

הכנות מוקדמות / חומרים:

טלויזיה ווידאו + מצלמת וידאו

נספח 1 – תפקידו של יוסף – לצלם פעם 1.

נספח 2 – תפקידו של מוטי – לצלם פעם 1.

נספח 3 – תפקידו של צבי – לצלם פעם 1.

נספח 4 – תפקידו של ניר – לצלם פעם 1.

נספח 5 – 10הצעדים לתיקון שגיאות – שקף.

נספח 6 – ניסוי – קורט לוין – שקף1.

נספח 7– האירוע – צילום 1.

נספח 8 הגדרה של מסר האני – שקף.

נספח 9 מסר האני – תרגול – לצלם כמספר
המשתתפים.

נספח 9.5 – סיפור – שקף

נספח 9.6 – התמודדות – שקף

נספח 9.7 – צילום אחד

נספח 10 – כרטיס מצב – לצלם כמספר הקבוצות.

נספח 11 – לצלם כמספר הקבוצות

נספח 12 – אירועים – 3 כרטיסיות שונות, 3 עותקים מכל כרטיס.

נספח 13 – א + ב + ג + ד הערכה תקופתית – צילום 1
מכל נספח (4 דפים).

מהלך הסדנא

1. משחק מתוך העפלופדיה + מעגל רגשות + קלפים

הקדמה: " אנו חשופים לביקורת ונותנים ביקורת כל הזמן. הביקורת יכולה לפגוע מאוד או לתרום ולגרום לשינוי. בד"כ מה שיקבע
אם הביקורת תפגע או תגרום לשינוי הוא הצורה והסגנון בו נאמרים
הדברים.
מטרת חלק זה של הסדנה הוא ללמוד מתי ואיך לתת ביקורת.
סדר יום: (לרשום על הלוח)
– גיבוש כללים לנתינת משוב
– מתי לתת ביקורת (עיתוי)
– איך (סגנון התקשורת, מסר האני)
– תגובות אופייניות לקבלת ביקורת + התמודדות עם בקורת


כללים לנתינת משוב

2. משחק תפקידים + טלויזיה במעגל סגור – המנחה יחלק את נספח 1 + 2 + 3 + 4 ל4- מתנדבים מהקבוצה שיציגו בפני שאר המשתתפים עם הסיטואציה שבנספחים.

* הערה: יש להקליט את משחק התפקידים בטלוויזיה במעגל סגור או בטייפ
רגיל. במידה והאמצעים הללו חסרים יש לרשום על גבי דף נייר את
הדברים הנאמרים ע"י השחקנים ובמיוחד את דברי יוסף + היועץ ניר. לחזור על המשחק התפקידים פעם שניה (עם 4 משתתפים חדשים).
דיון:
– מה היה טוב במשחק התפקידים שאיפשר פתרון לבעיה או מה היה לא טוב שלא אפשר פתרון לבעיה (תלוי לפי תוצאת המשחק)

3. המנחה יבקש מהמשתתפים לקבוע כללים לנתינת משוב (ניתן להנחות אותם לפי נספח 5
10-הצעדים לתיקון שגיאות).

4. המנחה יציג את נספח 5 בפני המשתתפים (שקף).

מתי לתת ביקורת
הקדמה: "יש חשיבות לאיך נותנים את הביקורת אך גם למתי – להלן ניסוי שערך קורט לוין"

5. המנחה יספר למשתתפים אודות הניסוי של קורט לוין – נספח 6.

הניסוי בא להמחיש שכשהאדם מתוסכל, אי אפשר לפנות להגיון שלו, אסור
"לקרוא לו לסדר", כיוון שהאדם נמצא במצב של רגרסיה (התנהגות ילדותית).+ לקשר את ניסוי למשחק התפקידים שהיה בתחילת הנושא, להסביר שהיה צריך לתת למוטי וצבי להירגע ורק אז לנסות לפתור את בעיה בנהם או רק להקשיב למוטי ולצבי, לאפשר להם להירגע ואז לדרוש מהם לפתור את בעייתם בכוחות עצמם.

סגנון התקשורת בהעברת מסרים – איך
מסר ה"אני"

6. המנחה או משתתף מהקבוצה יקריא את נספח 7 (האירוע) ויבקש ממס' משתתפים
להמשיך את הקטע .
תשובות המשתתפים (המשכי הדברים) ירשמו על הלוח וישמרו עד לסוף חלק זה של המפגש.

7. מ: "הרבה פעמים אנו נותנים ביקורת מאשימה כשבעצם אפשר לומר את אותם דברים בנימה פחות ביקורתית. אנו נוטים לתת ביקורת מאשימה כי פשוט קל לנו למקד את תשומת הלב שלנו בזולת ולא בנו.
אנו מסבירים לזולת "אתה מעצבן", "אתה אגואיסט וכו'". מצבים כאלו יכולים ליצור קצר
בתקשורת. ניתן לצמצם אותם ע"י שימוש במסר האני".

8. נספח 8 – שקף (הגדרה של מסר האני).

9. דף עבודה : נספח 9 (מסר האני – תרגול) (5-10 דקות).

10. המשתתפים יציגו את תשובותיהם בפני כל הקבוצה.

11. דיון:

א. מה תרוויחו מהגברת השימוש במסר ה"אני"?

ב. כיצד ניתן להגביר את השימוש במסר ה"אני" במעגלי חיים שונים? שהמשתתפים יתנו דגמאות בהם הם השתמשו בחיים במסר האני ומה היו התוצאות

12. המנחה יחזור למשפטים הרשומים על הלוח ( סעיף 6) ויבקש מהמשתתפים לומר
את אותם המשפטים אך הפעם ע"י שימוש ב"מסר האני".

התמודדות עם בקורת

13. שאלה תאורתית: "מה הטעות הכי גדולה שאנו עושים כשאנו מקבלים בקורת?"
14. נספח מס' 9.5 (שקף) סיפור הנערה והנזירים שחוצים נהר.
15.ת: "הטעות הכי גדולה היא שאנו ממשיכים להסתובב עם הביקורת כל היום, קשה לנו להגיד o.k. קיבלתי, נעבור הלאה, אנו ממשיכים לדוש בזה ביננו לבין עצמנו שוב ושוב. אנו בעצם אוכלים את עצמנו מבפנים בגלל הביקורת שקבלנו, פתאום נהייה לנו תקליט בראש שמדבר שוב ושוב עם המבקר ומסביר לו למה הוא לא צודק, או האשמה עצמית וכו'
בנוסף אנו מפתחים כעס כלפי המבקר.
ש. למה אנו מתנהגים כך?
ת. כשנותנים לנו בקורת קשה לנו לקבל אותה כי אנו נפגעים , זה כואב, לא נוח, לא נעים, ברמה הפיזית של הגוף נוצרת תחושה לא נעימה שבד"כ אנו לא מודעים לה אבל בסריקות שבודקות את גלי מוח ניתן להוכיח זאת,

16. שקף מס' 9.6 + הסבר ע"פ נספח 9.6

אם נשאר זמן:

13. הקבוצה תתחלק לקבוצות (5-6 בקבוצה).

14. נספח 10לכל קבוצות (לכל קבוצה מצב אחד). קבוצה שסיימה לענות על
השאלות תקבל את נספח מס' 11 ותבצע את המשימה הכתובה בסופו.

15. הקבוצות תצגנה את המקרים שלהן (נספח 10) + תשובותיהן.

או

16. התנסות בפועל: "כולנו נתנסה עתה בנתינת משוב שמטרתו לגרום שינוי אצל הזולת.
המשתתפים יתחלקו למס' קבוצות. כל קבוצה תקבל תיאור של אחד האירועים המפורטים
בנספח מס' 12 ותתרגל מתן משוב באמצעות משחק תפקידים. אם המשתתפים מעונינים
בכך, הם יכולים להביא דוגמאות מניסיונם האישי, ולנסות לתרגלן בקבוצה."

17. הקבוצות יציגו או יספרו אודות התנסותן בפני המליאה.

או

18. המנחה יתלה את נספח מס' 13 א + ב + ג + ד – "הערכה תקופתית" באזורים שונים
בכיתה.
המשתתפים ישבו ליד תגובה שהכי מאפיינת אותם ויבצעו את המשימה הרשומה בסוף
הנספח.

19. נציג מכל קבוצה יציג בפני המליאה את נימוקיו, בלוויית דוגמאות, ויתפתח דיון קצר
בנדון.

נספח 1

תפקידו של יוסף – מנהל המחלקה

אתה ממונה על מחלקה בת 75 עובדים. מתחתיך ששה מנהלי עבודה. אתה אוהב את העבודה ומסתדר טוב עם הכפיפים שלך. הם משתפים איתך פעולה בכל מובן.
הבוקר שמת לב שאחד ממנהלי העבודה, מוטי, הגיע מאוחר מאד לעבודה. מאחר ומוטי מאוד מצפוני ועובד עכשיו על משימה שיש בה לחץ רב, התפלאת מה קרה. מוטי הוא אחראי ואפשר לסמוך עליו. כשמשהו מעכב אותו הוא תמיד מצלצל אליך. לכן דאגת והתכוונת לצלצל לביתו, ובדיוק באותו רגע נכנס למשרדך אחד הכפיפים שלו, צבי.
צבי סיים את שירותו הצבאי לאחרונה. הוא בדרך כלל בחור נוח, אך הפעם הוא היה בהחלט נרגז ואמר שאינו מוכן לעבוד רגע נוסף עם מוטי, ושהוא מתפטר אם לא תמצא לו מיד ג'וב אחר. לפי סיפורו, מוטי הגיע הבוקר לעבודה, התחיל לעבוד ואיבד לגמרי את עשתונותיו כשהסתבר שצבי עשה משהו לא כל כך בסדר.
למרות שלמוטי יש לעיתים "מצבי רוח" זה מאוד לא מתאים לו לצאת עד כדי כך מהכלים. הג'וב הנוכחי שלו באמת לוחץ והוא במתח רב, אך גם כך קשה להסביר את התפרצותו. לכן אתה חש שמשהו רציני לא בסדר ואתה רוצה לשוחח עם מוטי.
דברת עם צבי מספר רגעים. אחרי שהוא סיפר לך את הצד שלו הוא חש טוב יותר והיה מוכן בינתיים לחזור לעבודה, אך לדעתך הסערה עוד לא לגמרי חלפה.
צלצלת למוטי כדי לקרוא לו אליך כשיתפנה. מוטי אמר שהוא בא מיד ואתה שומע את צעדיו מתקרבים אל משרדך.
נמצא איתך בחדר גם יועץ ארגוני שיקשיב לשיחה.

נספח 2

תפקידו של מוטי – הממונה הישיר

זה עתה הגעת לעבודה אחרי סדרה של חוויות משפילות ומרגיזות ביותר. אמש שכנך ניהל מסיבה פרועה של שיכורים בדירתו והפריע לך לישון רוב הלילה. השכן הזה הוא אדם נפוח ולא נעים, שאינו מתחשב בכלל באחרים. כאשר צלצלת אליו ב – 3:00 אחר חצות ובקשת שיהיה פחות רעשני, הוא הגיב בצורה חוצפנית ומעליבה. לבסוף המסיבה נגמרה ואתה נרדמת, אך בסופו של דבר איחרת לקום ואיחרת לעבודה.
מכיוון שאתה באמצע ג'וב מאוד עמוס ותחת לחץ זמן, ויתרת על ארוחת הבוקר ורצת החוצה. מצאת שמישהו הסיע את מכוניתו בפראות ושבר חלק מהגדר החדשה שבנית. היית בטוח, שהשכן עשה זאת או מישהו מן השיכורים במסיבה שלו. רצת מיד לביתו בהחלטה להעמיד אותו על כך. והוא, לא רק שהכחיש את הדבר, אלא פשוט זרק אותך מביתו ואיים לשבור לך את השיניים אם לא תסתום את פיך ותתנהג כמו בן-אדם…
כשבאת לעבודה באיחור של למעלה משעה, היית כל כך עצבני, שממש רעדת. כל דבר הלך הבוקר כאילו התחלת ברגל שמאל. הקש האחרון ששבר אותך היה שגילית שצבי, בחור צעיר שיצא רק עכשיו מהצבא עשה טעות שעכבה את העבודה בכמה שעות, או לפחות כך יכול היה להיות אם לא היית תופס אותו בזמן … רק טבעי הוא שנתת לו מנה הגונה בגלל חוסר זהירותו. צבי אמר שהוא לא מוכן לקבל התפרצות כזו. ראית שהוא הלך ישר לראות את מנהל המחלקה – יוסף.
בטח הוא עכשיו שם מאשים אותך על כך שהתפרצת עליו. אתה לא סובל גישה כזו ממתחיל צעיר, ואם באמת הוא מאשים אותך, אתה תסדר אותו על כך כהוגן.
היה לך מספיק היום והבוס הגדול, יותר טוב שלא יהיה קשוח אליך משום שיהיו לו חיים קשים מאוד לבצע את הג'וב בלעדיך.
יוסף יושב לו עם הבחור די זמן שם, לפני שהוא מצלצל אליך שתעלה אליו. פטפוט כזה בזמן שיש לעשות עבודה – זאת לא דרך לנהל עניינים.
אתה בדרך אל משרדו של יוסף, ואין לך כוונות לבזבז זמן על מילים…

נספח 3

תפקידו של צבי (כפוף למוטי)

הבוקר כשבאת לעבודה, מוטי לא הגיע עדיין כדי לומר לך מה לעשות.
אתה רק עכשיו השתחררת מהצבא – ואתה לומד את העבודה. מוטי היה תמיד קרוב אליך כדי להסביר לך ולתת לך הוראות.
אתה יודע שהיחידה בה אתה עובד היא באמצע ביצוע ג'וב קשה ועם לחץ זמן. ולכן הרגשת חרד ורצית להתחיל לעבוד.
אחרי שחיכית חצי שעה, החלטת לגשת ולבדוק אולי תוכל לעשות משהו לבד. היה נדמה לך שאתה יודע מה דרוש והכנת את עצמך לבצע משהו שחשבת שיהיה מועיל. בדיוק ברגע שגמרת את ההכנות ורצית להתחיל הגיע מוטי.
במקום לשבח אותך על יזמתך, הוא התנפל עליך בגלל טעות טכנית קטנה שעשית, כשהכנת את המכשירים. בהתחלה לא האמנת למשמע אוזניך. אך הוא המשיך לצעוק ולקלל ודיבר על הנזק שהיית יכול לגרום אילולא הוא שתפס את הטעות בזמן. החלטת שאתה לא מוכן לעבוד בשביל בוס כזה, ואמרת לו שאתה לא רגיל ליחס כזה. ניגשת למשרדו של יוסף, מנהל המחלקה ואמרת לו שאתה רוצה העברה.
יוסף הקשיב לסיפור שלך ואז הציע שתחכה מעט עד שהעניינים יתקררו.
יוסף הוא אדם מאד נעים ואתה החלטת לקבל את הצעותיו, חזרת לעבודה, מחכה להתפתחויות הבאות.

נספח 4

תפקידו של ניר – יועץ למנהל המחלקה

אתה יועץ אירגוני שתפקידו לתת יעוץ למנהל יוסף אודות סגנון ניהולו והדרך בה הוא "מטפל" בדברים.
אתה נוכח הפגישה המתקיימת ובסופה תתן משוב למנהל המחלקה (יוסף) אודות הצורה בה "טיפל" בבעיה.

נספח 5
10 הצעדים לתיקון שגיאות
(כללים לנתינת משוב)
I. הפנה את תשומת-הלב לשגיאותיו של האדם באופן עקיף.

II. השג קודם כל את כל העובדות הרלוונטיות.

III. לעולם אל תתרגז, כאשר אתה מתקן את שגיאותיו של הזולת.

IV. התחל תמיד בשבחים והערכה כנים.

V. הראה את הפגמים שבך, כדי לסייע לאדם השני להבין את כוונתך.

VI. תן לזולת הזדמנות לדבר.

VII. הדגש את התועלות שיופקו.

VIII. סיים את הביקורת בשבחים כנים והערכה לעבודתו של האדם.

IX. שבח כל שיפור – ולו הקטן ביותר.

X. אל תתקן שגיאותיו של אדם לעתים קרובות מדי.
9.5

שני נזירים במסע הגיעו לנהר. שם ראו נערה לבושה בבגדים מהודרים, שעמדה ולא ידעה מה לעשות, משום שלא רצתה להשחית את בגדיה. בלי לומר דבר לקח אותה אחד הנזירים על גבו, ונשא אותה לעברו השני של הנהר.
הנזירים המשיכו בדרכם. אבל לאחר שעה הנזיר השני החל להתלונן, "זה לא בסדר לגעת באשה, זה נגד החוקים שלנו ליצור מגע אם אישה. איך יכולת לנהוג שלא על פי חוקי הנזירים?"
הנזיר שנשא את הנערה הלך בשתיקה ולבסוף השיב, "לפני שעה הנחתי אותה על הקרקע בעברו השני של הנהר, אז מדוע אתה עדיין נושא אותה?"
חוכמת זן

9.6

התמודדות

1. לחוות את הרגש במלואו
"אחת הסיבות לכך שאנו 'מתפוצצים' מרגש נובע מאי רצוננו להרגיש את הרגש" – לואיס ריצמונד
2. התבוננות ברגש דרך התחושות המתלוות אליו
3. הקפת הרגש במרחב (דיבור פנימי)
4. לקבל את הרגש
5. תרגול של חצי חיוך
6. נשימה מודעת
7. עימות

נספח 9.7
התמודדות:
. 1. "אחת הסיבות לכך שאנו "מתפוצצים" מרגש נובע מאי רצוננו להרגיש את הרגש" – לואיס ריצ'מונד
אנו מדחיקים את הרגש והתחושות המתלוות לביקורת בגלל חוסר הנעימות, אבל דווקא בגלל השאנו דוחקים את הרגש לפינה ולא נותנים לו מקום וביטוי הוא עולה שוב ושוב, דופק בדלת, ומסתובב לנו בראש כל היום. אילו יכולנו לחוות את הרגש במלואו, לקבל אותו, ולא לדחותו הוא היה עולה, נוכח ושוכח, / עובר ולא מלווה אותנו כל היום או כל השבוע וכו'.
2. להתבונן ברגש, בתחושה: הלב הדופק, הבטן המתהפכת, הלסת שנקפצת. ואז היא תתמוסס מעצמה .
3. הקפת הרגש (עלבון/כעס/אדישות/אובדן רגש) במרחב. אפשר לעשות זאת ע"י
i. דיבור פנימי " עכשיו אני כועס/פגוע. הקול שאומר עכשיו אני …(כועס) איננו קול כועס , יש בו מרחב
4. חשוב שלא נתבייש בזה שאנו נפגעים, שלא נכעס על עצמנו שאנו מרגישים רגש כל כך חזק. אנו בני אדם, יצורים רגשיים. זה לא אומר שזה בסדר להגיב מתוך הרגש הזה .אבל זה יותר מבסדר להרגיש אותו
5. תרגול של חצי חיוך (פעולת החיוך, גם כאשר אין לנו רצון לחייך, מבטאת את כוונתנו לפתוח ערוץ לאדיבות בעיצומו של רגש שליל יעז). במחקר שנעשה נתנו לאנשים במצב כעס לחכות הבעות פנים צוחקות ומצאו שהחיקוי גרם לשינויי פיזיולוגי ולתגובות כימיות במוח
6. לנשום – כאשר אנו חווים רגש שלילי נשימתנו נעשית מהירה, חנוקה ושטחית. אם ננשום במודע כאילו שאנו שלווים, זה יעזור לנו להפוך לשלווים יותר באמת

תרגיל – לעצום עיניים, להיזכר בביקורת שנתנו לנו שמאוד הכאיבה לנו, במצב שהתייחסו אלינו בצורה לא הוגנת או כל דבר אחר שגרם לנו להרגיש רגש שלילי עז… …….להיות מודעים לנשימה שהשתנתה ….. ולשנות אותה מתוך מודעות.

לבקש פידבק ממשתתף אחד או שניים

בסוף התרגיל להפנות את תשומת לב המשתתפים עד כמה הרהור על משהו שנחרט בזיכרוננו יכול להפעיל את הרגשות שלנו.

7. אחרי שעיבדנו את הרגש, ונרגענו זה הזמן להתעמת עם הזולת.

נספח 10
מרצה וקהל

באמצע ההרצאה מצלצל הפלאפון של אחד המשתתפים.

תגובות אפשריות של המרצה

– אני מאוד מבקש לסגור
את כל הפלאפונים!
– מי שיש לו עניינים שאינם
סובלים דיחוי שייצא
החוצה ויסיים אותם!
– מעניין מה היית אתה
עושה לו עמדת כאן
והרצית – והפלאפון היה
מצלצל!
– אם זו אשתי – אני לא
כאן!..

א. איך היתם מגיבים על כל ביקורת?
ב. איזו עדיפה בעיניכם?
ג. איזה סוג ביקורת הייתם אתם
נוקטים? נספח 10
הורים ותלמידים

הילד תופס את הטלפון זמן רב. מפעם לפעם הוא עונה לשיחות ממתינות, אבל שוכח לספר להוריו.

תגובות אפשריות של ההורים

– אתה משגע אותי עם
הטלפונים שלך! אתה
לא יכול לרשום הודעה?
אתה יודע איזה נזק אתה גורם לי?..
– הגיע הזמן שנסדר לך קו טלפון משלך!
– אתה לא עושה שיעורים,
גם מבזבז את כספנו, וגם
גורם לנו אי-נעימויות עם
אנשים. אתה לא נוגע עכשיו בטלפון שבוע!!!

א. מהי תגובתכם על כל ביקורת?
ב. איזו ביקורת עדיפה בעיניכם?
ג. איזו ביקורת הייתם נוקטים אתם? נספח 10
מורים ותלמידים

רותי ודנה לא מפסיקות לדבר בשעת השיעור – וזה מעצבן את המורה.

תגובות אפשריות של המורה

– אני מקווה שאתן מדברות
על הנושא שאנחנו לומדים…
– רותי ודנה, אתן יוצאות עכשיו מהכיתה, ובחוץ תוכלו לדבר כמה שאתן רוצות!
– לפי הציונים שלכן הייתן צריכות להקשיב פי ארבע – במקום לדבר!
– אם אני מפריעה לכן, אני מוכנה להפסיק!

א. מהי תגובתכם על כל ביקורת?
ב. איזו ביקורת עדיפה בעיניכם?
ג. איזו ביקורת הייתם נוקטים אתם? נספח 10
בתור בבנק

אתה עומד בתור בבנק ומחכה בסבלנות. פתאום ניגש מישהו מהצד, והכספרית מטפלת בו – למרות שלא עמד בתור.

אתה מגיע אל הכספרית כועס:

– זה לא בסדר שמקבלים
אנשים מהצד! גם אני
ממהר!
– אני חושב שאת פשוט
חצופה, ואני הולך לדבר
על זה עם המנהל שלך!
– אני מבין שיש אנשים
חשובים יותר, ויש קליינטים קטנים…
– אני במקומך הייתי נוהג אחרת!
א. איך אתם מגיבים על כל ביקורת?
ב. איזו ביקורת עדיפה בעיניכם?
ג. כיצד הייתם אתם מבקרים?

נספח 11
קבלת ביקורת
נדרשת מידה גדולה של שליטה רגשית, כאשר אתה מקבל ביקורת. לא כל ביקורת היא שלילית, אבל כל ביקורת חורצת דין, ועלולה להיות פוגעת. התגובות הנפוצות לביקורת הן: כעס, תסכול, דיכאון, התגוננות – המקשים על תגובה יעילה ובונה. אפילו ביקורת חיובית עלולה, לפעמים, להיתפס בדרך שלילית – כהתנשאות או כחנופה. הטיפול הנכון בביקורת הוא באמצעות מסנני סגנון התקשורת. וירג'יניה סאטיר זיהתה חמישה סגנונות לשוניים, המסייעים בהבנת האופן, שבו אנשים מעבירים ביקורת. אם תדע לזהות ולהבין סגנונות אלה, יהיה בידך המסנן הראשון לביקורת.
סגנון1 : אומרי הן ("יס-מן")
"אומרי הן" הם אנשים מפוחדים, הדואגים שמא יכעסו עליהם וינתקו את הקשרים עמם. כשהם מעבירים ביקורת, הם מתקשים לומר את האמת הפשוטה והעירומה. הם דואגים יותר להרגשתו של הצד השני כלפיהם מאשר להעברת המסר: "אני לא יודע איך להגיד לך את זה – אבל אני הייתי נוהג אחרת…" "אני לא כועסת: אבל תחשוב איך אתה היית מגיב, לו דיברו אליך ככה…"
סגנון 2: המאשימים
המאשימים מרגישים חסרי-כוח. הם חשים שלאיש לא אכפת מהם. כדי לפצות את עצמם,
הם מנסים לתקוף ולהראות "מי הבוס". הביקורת של המאשימים נוטה להשתמש בהיגדים מוגזמים ומכלילים, כדי לוודא שהמסר יובן: "אתה תמיד חורג מהתקציב שלך"; "אף פעם אינך עושה את הדברים נכון"; "אף פעם אי-אפשר לסמוך עליך"; "אתה לא יכול לבוא פעם אחת בזמן?"
סגנון 3: חסרי-רגשות
חסרי-הרגשות חוששים להסגיר את רגשותיהם. כאשר הם מעבירים ביקורת, הם מרחיקים כל סימן לרגש מקולם ומדבריהם: "ידעתי! הוא תמיד היה כזה!"
סגנון 4: המבולבלים
המבולבלים עוברים מסגנון לסגנון: חסר-רגשות, מאשים, אומר-הן. הביקורת שלהם אינה ממוקדת:"ניתן היה לשלם את החשבון בזמן – האם אינך חושב כך? בכן, יכול להיות שלא, אולם החשבונות תמיד משולמים באיחור. מכל מקום, אדם הגיוני צריך להיות מודאג מאוד ממצב זה".
סגנון 5: הגלויים
הגלויים אומרים את הביקורת ללא כחל ושרק, ולכן זהו סגנון הביקורת הטוב ביותר למבוקר: "מצדי, אתה יכול ללכת לכל הרוחות!"; "אתה פשוט פחדן; אחרת היית פותח את הפה שלך מזמן"
משימה:
נסו לקבוע מתוך התנהגות האפשרית בנספח הקודם איזה סוג של סגנון תקשורת הוא מייצג? נספח 11
קבלת ביקורת
נדרשת מידה גדולה של שליטה רגשית, כאשר אתה מקבל ביקורת. לא כל ביקורת היא שלילית, אבל כל ביקורת חורצת דין, ועלולה להיות פוגעת. התגובות הנפוצות לביקורת הן: כעס, תסכול, דיכאון, התגוננות – המקשים על תגובה יעילה ובונה. אפילו ביקורת חיובית עלולה, לפעמים, להיתפס בדרך שלילית – כהתנשאות או כחנופה. הטיפול הנכון בביקורת הוא באמצעות מסנני סגנון התקשורת. וירג'יניה סאטיר זיהתה חמישה סגנונות לשוניים, המסייעים בהבנת האופן, שבו אנשים מעבירים ביקורת. אם תדע לזהות ולהבין סגנונות אלה, יהיה בידך המסנן הראשון לביקורת.
סגנון 1: אומרי הן ("יס-מן")
"אומרי הן" הם אנשים מפוחדים, הדואגים שמא יכעסו עליהם וינתקו את הקשרים עמם. כשהם מעבירים ביקורת, הם מתקשים לומר את האמת הפשוטה והעירומה. הם דואגים יותר להרגשתו של הצד השני כלפיהם מאשר להעברת המסר: "אני לא יודע איך להגיד לך את זה – אבל אני הייתי נוהג אחרת…" "אני לא כועסת: אבל תחשוב איך אתה היית מגיב, לו דיברו אליך ככה…"
סגנון 2: המאשימים
המאשימים מרגישים חסרי-כוח. הם חשים שלאיש לא אכפת מהם. כדי לפצות את עצמם,
הם מנסים לתקוף ולהראות "מי הבוס". הביקורת של המאשימים נוטה להשתמש בהיגדים מוגזמים ומכלילים, כדי לוודא שהמסר יובן: "אתה תמיד חורג מהתקציב שלך"; "אף פעם אינך עושה את הדברים נכון"; "אף פעם אי-אפשר לסמוך עליך"; "אתה לא יכול לבוא פעם אחת בזמן?"
סגנון 3: חסרי-רגשות
חסרי-הרגשות חוששים להסגיר את רגשותיהם. כאשר הם מעבירים ביקורת, הם מרחיקים כל סימן לרגש מקולם ומדבריהם: "ידעתי! הוא תמיד היה כזה!"
סגנון 4: המבולבלים
המבולבלים עוברים מסגנון לסגנון: חסר-רגשות, מאשים, אומר-הן. הביקורת שלהם אינה ממוקדת:"ניתן היה לשלם את החשבון בזמן – האם אינך חושב כך? בכן, יכול להיות שלא, אולם החשבונות תמיד משולמים באיחור. מכל מקום, אדם הגיוני צריך להיות מודאג מאוד ממצב זה".
סגנון 5: הגלויים
הגלויים אומרים את הביקורת ללא כחל ושרק, ולכן זהו סגנון הביקורת הטוב ביותר למבוקר: "מצדי, אתה יכול ללכת לכל הרוחות!"; "אתה פשוט פחדן; אחרת היית פותח את הפה שלך מזמן"
משימה:
נסו לקבוע מתוך התנהגות האפשרית בנספח הקודם איזה סוג של סגנון תקשורת הוא מייצג?

נספח 7

האירוע

רונית וגליה חברות טובות עוד מהצבא. אף שלכל אחת מהן עיסוקים שונים ומגוונים, הן שומרות על קשר טוב, ומשוחחות זו עם זו לפחות אחת ליום.

לקראת חופשתן השנתית מהעבודה הן תכננו נסיעה משותפת לבקר חברים משותפים במשגב.

מספר ימים לפני הנסיעה רצתה גליה לבטל אותה, מכיוון שרצתה לצאת לטיול של יומיים עם חוג "נתיבי לכת", שבו היא משתתפת (רונית לא חברה בחוג זה). בעזרת חבריהן המשותפים ממשגב שכנעה אותה רונית לוותר.

ערב לפני הנסיעה "קיטרה" גליה לרונית על הטיול שהיא עומדת להחמיץ, וכמה חבל לה לוותר, ואיך לא חשבו על שינוי תאריך הנסיעה וכדומה.

בבוקר הנסיעה הגיעה רונית כחצי שעה לפני הזמן לתחנת האוטובוס וחיכתה לגליה. האוטובוס עזב – וגליה עדיין לא נראתה, לרונית היה ברור, שהם החמיצו את ההסעה למשגב, ושבמקרה הטוב יגיעו לשם אחר-הצהרים, לאחר שעות המתנה ארוכות. כעבור מספר דקות, כשהתכוננה לשוב הביתה, ראתה מרחוק את גליה ואמרה לה: "…".

נספח 8

מסר ה"אני"

מסר ה"אני" הוא תיאור של רגשות ותפיסות של הדובר. השימוש במסר זה משתף את הזולת – ולא תוקף ומאשים אותו – ובכך משפר את התקשורת ומגביר את נכונותנו לסייע בהתמודדות עם קשיים שונים.

נספח 9

מסר ה"אני" – תרגול

הפכו את המשפטים כך שיהיה בהם שימוש במסר ה"אני".

הגדים:

1. אתה מרגיז אותי עם המוזיקה הרועשת הזאת, אני לא יכול להתרכז כך

2.

1. אתה תמיד מאחר לפגישות שלנו

2.

1. אתה חסר אחריות כל הזמן אתה שוכח לתת אוכל לכלב

2.

1. אתה אגואיסט, תמיד אתה מצפה שאני יכין לך אוכל ואתה אף פעם לא מכין לי

2.

האירועים

נספח מס' 12 הביישנית
יעל פותחת את הפה לעתים רחוקות. כשהיא אומרת משהו, זה תמיד בלחש אף שדבריה חשובים, רלוונטיים ותורמים לדיון.
– כיצד ניתן לעזור לה?

נספח מס' 12 הביישנית
יעל פותחת את הפה לעתים רחוקות. כשהיא אומרת משהו, זה תמיד בלחש אף שדבריה חשובים, רלוונטיים ותורמים לדיון.
– כיצד ניתן לעזור לה?

נספח מס' 12 הביישנית
יעל פותחת את הפה לעתים רחוקות. כשהיא אומרת משהו, זה תמיד בלחש אף שדבריה חשובים, רלוונטיים ותורמים לדיון.
– כיצד ניתן לעזור לה?

נספח מס' 12 היפהפייה החולמת
חברתי הטובה בטוחה שהיא יפה ומושכת ושהכל "מתים" עליה. בין החברים אין עליה דעה כזאת. כחברה טובה ניסיתי להעיר לה, אך היא מתעלמת.
– איך אפשר לעזור לה?

נספח מס' 12 היפהפייה החולמת
חברתי הטובה בטוחה שהיא יפה ומושכת ושהכל "מתים" עליה. בין החברים אין עליה דעה כזאת. כחברה טובה ניסיתי להעיר לה, אך היא מתעלמת.
– איך אפשר לעזור לה?

נספח מס' 8 היפהפייה החולמת
חברתי הטובה בטוחה שהיא יפה ומושכת ושהכל "מתים" עליה. בין החברים אין עליה דעה כזאת. כחברה טובה ניסיתי להעיר לה, אך היא מתעלמת.
– איך אפשר לעזור לה?

נספח מס' 12 השתלטן שבחבורה
לחברך הטוב יש תמיד מה לומר על כל דבר. הוא אומר זאת בקול רם. הוא בטוח שכולם חושבים שהוא חכם. התנהגות זו מטרידה אותך.
– איך תעזור לו?

נספח מס' 12 השתלטן שבחבורה
לחברך הטוב יש תמיד מה לומר על כל דבר. הוא אומר זאת בקול רם. הוא בטוח שכולם חושבים שהוא חכם. התנהגות זו מטרידה אותך.
– איך תעזור לו?

נספח מס' 12 השתלטן שבחבורה
לחברך הטוב יש תמיד מה לומר על כל דבר. הוא אומר זאת בקול רם. הוא בטוח שכולם חושבים שהוא חכם. התנהגות זו מטרידה אותך.
– איך תעזור לו?

נספח 6

ניסוי – קורט לוין

קורט לוין ערך את הניסוי הבא:

30 ילדים בגיל 2-5 שנים הוכנסו לחדר משחקים, שם ניתנו להם צעצועים שבורים (בובה ללא יד, כסא ללא רגל וכו'). החוקר שצפה בילדים דיווח כי הילדים השלימו בדמיונם את החלקים החסרים ושיחקו במשחקים בהתלהבות ושמחה. בשלב השני של המחקר סילק החוקר מסך שהיה תלוי לרוחב החדר.
המסך הסתיר מחיצת רשת שמאחוריה הניחו החוקרים צעצועים מושכים מאוד, היו שם כל אותם צעצועים שהילדים שיחקו בהם עד כה – אבל שלמים. הילדים בשלב זה השתוקקו לשחק בצעצועים הנוספים אך מחיצת הרשת הפריעה להם. הפעם החוקר דיווח על התנהגות שונה לחלוטין של אותם הילדים – "הם רעשו, נהגו בפראות, תקפו את הרשת ושברו צעצועים".
בקרב חלק מהילדים נתגלו תגובות נסיגה, הילדים התנהגו שלא לפי גילם. ילדים שציירו קודם לכן בגיר המשיכו רק לקשקש , אחדים כססו ציפורניים מצצו אצבע וכו…

נספח מס' 13 א'.
הערכה תקופתית
איתן שמע שמנהלו הישיר הולך לכתוב עליו הערכה. איתן פוחד שיגידו עליו כל מיני דברים. אחד הדברים שאיתן לא סובל זה שאחרים מתחילים לרדת עליו. בשביל מה הוא צריך את זה? מאז ששמע על עניין ההערכה הוא בא לעבודה בלי חשק, ולא מתרכז בעבודתו.
משימה: עליכם לרשום נימוקים נגד הערכה.

נספח מס' 13 ב'.
הערכה תקופתית
תמר שמעה בשבוע שעבר על עניין ההערכה בעבודה והיא כועסת מאוד: מה פתאום שהמנהל ישפוט את התנהגותה? מספיק שהוא קובע את גובה שכרה; מנין לו הסמכות לקבוע אם היא חברותית או לא? היא גם בטוחה שבהערכה הזאת הוא יתמקד בדברים השליליים שבה, ובכלל לא ישמע אותה ואת מה שיש לה להגיד. בבואה לעבודה הקימה תמר מהומה, רבה עם כולם ואמרה שלא איכפת לה מה אחרים חושבים עליה.
משימה: עליכם לכתוב נימוקים נגד הערכה.
נספח מס' 13 ג'.
הערכה תקופתית

ניצן מרגיש שהוא מכיר את עצמו היטב ואינו זקוק לשמיעת דעתם של אחרים עליו. הוא חושב שהוא מכיר את הצדדים החזקים והחלשים שלו טוב יותר מכל אדם אחר, ולכן הוא מתנגד לכל עניין ההערכה בעבודה שעליה שמע בשבוע שעבר. כמו כן הוא שואל את עצמו מה יכולה בכלל הערכה כזו לתרום, שהרי כל אחד כבר גיבש את אישיותו בהתאם לאופן גידולו וחינוכו. אין בדעתו של ניצן להתנגד לעניין ההערכה, אך הוא חושב לשים את הערכת המנהל במגירה ולהמשיך ולנהוג לפי הכרתו את עצמו.
משימה: עליכם לרשום נימוקים בעד ביצוע הערכה.
נספח מס' 13 ד'.

הערכה תקופתית
דפנה שמעה שהמנהל הולך לכתוב עליה הערכה: איך היא בתחום המקצועי, כיצד הם רואים אותה מבחינה חברתית, מבחינת נקודות החולשה והחוזק שלה. דפנה מרגישה שעד עכשיו לא ידעה אף פעם מה אחרים חושבים עליה, ולכן היא סקרנית מאוד לשמוע כיצד המנהל תופס אותה. בעומק ליבה היא גם חוששת קצת …
משימה: עליכם לכתוב נימוקים בעד הערכה.