סדנה בנושא שפת גוף
שפת גוף – מבוא
נושאים נוספים: אין.
מטרות: לחדד את המודעות לשפת גוף, חיזוק השליטה
בתקשורת הבלתי מילולית.
הכנות מוקדמות / חומרים:
דפים ריקים.
עיתונים וז'ורנאלים, בריסטולים, דבק, מספריים, לורדים וצבעים.
נספח 1 – כרטיסי משימה (6 כרטיסים).
נספח 2 – דו שיח (6 כרטיסים).
נספח 3 – חידון לשפת גוף – צילום 1.
מהלך הסדנא
1. המנחה יבקש ממשתתף אחד לצאת מהחדר ויורה ל – 4-3 משתתפים אחרים שכאשר
יחזור ישבו סביבו ויביעו, בצורה לא-מילולית בלבד, מידה רבה של הקשבה לדבריו.
המתנדב יחזור לחדר, ישב במרכז המעגל הקטן (4-3 משתתפים) ויספר להם על חוויה
מעניינת שחווה (או משהו מלהיב אחר לפי בחירתו).
2. המנחה יבקש מהמספר לדווח לקבוצה על הרגשתו ביחס לתגובת חבריו.
3. עכשיו יבקש המנחה ממשתתף אחר לצאת מהחדר. 4-3 משתתפים אחרים יתבקשו
לשבת סביבו, להקשיב בתשומת לב לדבריו, אך להביע אי-הקשבה באופן לא מילולי.
(למשל לשחק בעט, לא להסתכל על המדריך וכו').
המשתתף יחזור לחדר, ישב במרכז ויתחיל לספר כנ"ל.
4. המנחה יבקש מהמספר לדווח לקבוצה על הרגשתו ביחס לתגובת חבריו. בהמשך,
יבקש המנחה מ"המקשיבים" לחזור על דברי המספר ולהוכיח לו שהקשיבו לנאמר.
5. הדגמת הקושי בתקשורת ללא שפת גוף.
המנחה יושיב שני משתתפים על גבי כסאות שמונחים גב אל גב ויאמר להם לשוחח
ביניהם. (ניתן לחזור על התרגיל מס' פעמים ע"י משתתפים שונים).
6. המנחה ישאל את המשתתפים איך לדעתם הרגישו המציגים.
המנחה ישאל את המציגים איך הם הרגישו.
מטרת התרגיל להראות שהשפה הלא מילולית מסייעת להבין טוב יותר את המסר
המועבר.
7. חשיבות הקונטרס:
המנחה ידגיש ש: חשוב להבין שאי אפשר לפרט על סמך תנועה אחת. כי תנועה יכולה
להיות מספר דברים, חשוב להסתכל גם על הקונטקסט.
דוג' לתנועה אחת שיכולה להתפרש במספר צורות:
מגרד בראש: לא מבין את דבריך. מבולבל, חושב, מתרכז.
משחק בשערותיו: ברגע זה חושב על עצמו מעריך ואוהב את עצמו + מהורהר.
נושך שפתיו (עליונה או תחתונה): מהסס, שכח דבר מה. מבוייש.
סוגר את עיניו בחוזקה: מתאמץ להקשיב לך, רוצה לעזור, מנסה להיזכר.
* מומלץ שהמנחה יציג את התנועה והמשתתפים יאמרו את הפירושים האפשריים.
משעין את סנטרו על כף היד: עייף אין לו מספיק אנרגיה. מרוכז ומרותק לנאמר.
לחיצות יד
1. מגיש יד רכה מבלי ללחוץ ממש; עדין, חלש, עצלן ולא איכפתי. לא ניתן בדרך כלל
לסמוך עליו, ערמומי.
2. לחיצה חזקה – פתוח, אופטימי, בעל עוצמה ותנופה, יראה את החצי הכוס
המלאה.
רצון להראות שהוא יכול לנצח אותך, פוחד מאחרים, דימוי עצמי נמוך וחסר ביטחון.
3. דיסוננס בין תנועות (אי התאמה בין תנועות)
א. המנחה יבקש מהמשתתף הראשון: להעביר תחושת עצב.
המנחה יבקש מהמשתתף השני: להעביר תחושת שמחה.
המנחה יבקש מהמשתתף השלישי: להעביר תחושת שנאה.
המנחה יבקש מהמשתתף הרביעי: להעביר תחושת עצב באמצעות השפתיים
בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתף החמישי: להעביר תחושת עצב באמצעות העיניים בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתף השישי: להעביר תחושת עצב באמצעות הכתפיים בלבד
המנחה יבקש מהמשתתף השביעי להעביר תחושת שמחה באמצעות הכתפיים
בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת שמחה באמצעות הגוף בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת גואל באמצעות השפתיים בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת שמחה באמצעות הישיבה בלבד.
המנחה יבקש מהמשתתפים להעביר "שדר צולב" בשפת הגוף:
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת שמחה בפנים וכעס בגוף.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת גואל בגוף והתלהבות בפנים.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת בהלה בפנים ועייפות בגוף.
המנחה יבקש מהמשתתף הבא להעביר תחושת אהבה בעיניים וכעס בשפתיים.
ב. המנחה יבקש מהמשתתפים להעביר "שדר צולב" בתקשורת המילולית והבלתי
מילולית, כלומר להביע רגש באופן מילולי, ובאופן בלתי מילולי להביע את ההיפך.
למשל: לומר "אני מעריך אותך" בטון מזלזל, או "איכפת לי ממך" ולהפנות את הגב,
או לא ליצור קשר עין וכו'.
התהליך יחזור על עצמו עם עוד 3-2 משתתפים.
ג. ייערך דיון קצר על פי הנקודות הבאות:
– מהי ההרגשה לגבי הבעות מסרים ורגשות שונים הן באופן מילולי והן באופן לא
מילולי?
– למה מייחסים חשיבות רבה יותר?
– האם יש חשיבות להתאמה בין מסר מילולי ללא מילולי ומדוע?
– מהי ההרגשה לגבי קשר עין?
– המשתתפים שהציגו תנועות מנוגדות יספרו כיצד הם הרגישו. (מטרת התרגיל להראות
כמה קשה להיות לא עקבי בשפת הגוף).
א. המנחה יאמר: "להמחשת חשיבותה של התקשורת הלא מילולית נתנסה בפעילות
הבאה:
על המשתתפים לסדר את השולחנות בצורת כשהכיסאות לפני השולחנות.
המטלה תתבצע תוך שתי דקות, ללא גרירת שולחנות וכיסאות, וללא הוצאת הגה
מהפה".
המשתתפים ידווחו על מידת ההצלחה בביצוע המטלה. כיצד הרגישו? כיצד יצרו קשר
עם עמיתיהם?
הערה למנחה: אפשר לעשות זאת בתחרות בין 2-3 קבוצות.
ב. אפשרות חלופית: המשתתפים יתחלקו לזוגות. כל זוג יקבל דף נייר המחולק ל4-
חלקים ועיפרון אחד. על כל זוג לצייר יחד, תוך החזקת העיפרון במשותף, וללא דיבור,
בית בחלק הראשון של הדף ועץ בחלק השני. לאחר מכן יתחלף אחד מבני הזוג, ושוב:
בחלק השלישי של הדף יציירו שוב במשותף, וללא דיבור, ילד או ילדה ובחלק הרביעי
– ציור חופשי. לאחר מכן יציגו את הציורים בפני הקבוצה, ויתארו:
– את תהליך העבודה עם בני זוג שונים;
– את מידת התיאום ביניהם;
– את מידת הציפיות ההדדיות;
– את שיתוף הפעולה ומידת שביעות הרצון.
4. תחרות בין קבוצות (פעילות יצירה).
חלוקת הקבוצה ל 5-6- תתי קבוצות.
כל קבוצה מקבלת את נספח מס' 1 (כרטיסי משימה) ופועלת על פיו.
בתום ביצוע המשימה ינסו הקבוצות האחרות לגלות את ההבעות, אותם יצרו חברי
הקבוצה.
שיטת הניקוד:
קבוצה שגלתה רגש מסוים שצוייר מקבלת ניקוד – 2 נקודות
וגם הקבוצה שיצרה את הרגש מקבלת ניקוד – 2 נקודות.
5. תחרות בין קבוצות – משחקי תפקידים.
– חלוקת הקבוצה ל – 5-6 תתי קבוצות (רצוי להישאר באותם קבוצות מהסעיף
הקודם).
כל קבוצה מקבלת את נספח מס' 2 – דו שיח ומציגה את הטקסט עפ"י הסגנון המופיע
בכרטיס. בתום הביצוע ינסו הקבוצות האחרות לגלות את הרגשות אותם הציגו חברי
הקבוצה.
שיטת הניקוד לפי סעיף 4.
6. חידון לשפת גוף
המנחה ישאל את השאלות עפ"י נספח מס' 3. קבוצה שנציגה עונה ראשון זוכה
בנקודה (עפ"י הקבוצות מהסעיף הקודם).
נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
בוז עצב כעס שעמום
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול. נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
עצבנות כאב התרגשות שביעות רצון
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול.
נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
גועל הפתעה אדישות עייפות
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול. נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
אדישות שנאה גועל משיכה מינית
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול.
נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
עצב שעמום עצבנות כעס
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול. נספח 1
לפניכם ארבעה סוגי רגשות:
הפתעה התרגשות כאב בוז
יש למצוא ולגזור או לצייר ארבע תמונות של אנשים, המביעות את הרגשות האלה, ולהדביק אותן על בריסטול.
דו-שיח
אדישות + שמחה
– שלום, יוסי, מה נשמע? (אדישות)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (שמחה)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (אדישות)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (שמחה)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (אדישות)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (שמחה)
דו-שיח
שמחה + שנאה
– שלום, יוסי, מה נשמע? (שמחה)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (שנאה)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (שמחה)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (שנאה)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (שמחה)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (שנאה)
דו-שיח
עצב + שמחה
– שלום, יוסי, מה נשמע? (עצב)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (שמחה)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (עצב)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (שמחה)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (עצב)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (שמחה)
דו-שיח
עייפות + כאב
– שלום, יוסי, מה נשמע? (עייפות)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (כאב)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (עייפות)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (כאב)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (עייפות)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (כאב)
דו-שיח
כאב + אהבה
– שלום, יוסי, מה נשמע? (כאב)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (אהבה)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (כאב)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (אהבה)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (כאב)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (אהבה)
דו-שיח
עייפות + חוסר סבלנות
– שלום, יוסי, מה נשמע? (עייפות)
– טוב, תודה. ומה אצלך? (חוסר סבלנות)
– רע מאוד. שמעת מה קרה לי? (עייפות)
– בטח, אבל זה לא נורא. הכל יעבור. (חוסר סבלנות)
– בטח שזה יעבור, אבל זה לא נעים. (עייפות)
– יהיה בסדר. אל תדאג! (חוסר סבלנות)
נספח 3
חידון לשפת הגוף
1. "מה אומרות עיניך? (פניך?)"
איך אפשר לפרש:
– הרמת גבה (תמיהה או אי-הסכמה).
– מבט ממוקד (קשב וריכוז בזולת).
– מבט בוהה בחלל (חוסר-ריכוז או פחד
להסתכל בעיניים).
– עיניים משייטות מצד לצד (חוסר-ביטחון או
רצון ליצור קשר עם כולם).
– עיניים פקוחות לרווחה (הפתעה או פחד).
– שפתיים הדוקות (רשעות או
חוסר-סובלנות).
– חיוך (יכול להיות ציני, מלגלג, מאוד
מפרגן!).
2. "הקול – קול יעקב . . ."
מה אומר לכם הקול הבא:
– קול חלש (חוסר-ביטחון).
– קול מונוטוני (חוסר-עניין בנושא).
– קול רם (הדגשה של הדברים או רצון
להתגבר על רעש).
– בליעת מלים (חוסר התחשבות,
חוסר-סבלנות).
– דיבור מהיר (הרגל רע או רצון לסיים או
להקיף הרבה בזמן קצר).
– שינוי הטון וגיוון הקול (דרמטיות, יצירת
עניין).
3. ". . . והידיים – ידי זהב"
איך נסביר:
– נפנוף אגרופים כלפי מעלה (כוח, עוצמה,
איום).
– נפנוף אצבע כלפי מעלה (שימו לב!).
– אצבע מורה על הקהל (האשמה, אזהרה).
– ידיים תקועות בכיסים (מבוכה, חוסר-נימוס
או אדישות).
– ידיים משולבות (ריחוק).
– תנועת ביטול (זלזול ולגלוג). 4. "תנועה ואי-תנועה
איך נסביר:
– תנועה מצד אל צד (אי-נוחות לקהל).
– התבוננות בקהל תוך שתיקה אילמת
(אסטרטגיה של ריכוז תשומת-לב).
– שתיקות ארוכות (ניתוק הקשר).
– שימוש במקל, עט או אנטנה נפתחת (עזרה
בריכוז תשומת-הלב).
שפת גוף – משחקים
נושאים נוספים: אין.
מטרות: לתרגל את נושא שפת הגוף.
הכנות מוקדמות / חומרים:
משחקי כרטיסים של תנועות (בחזית) + פירוש (בצד האחורי).
טלוויזיה, וידאו, מצלמת וידאו.
שחק אותה
מחלקים את הכיתה ל4- קבוצות, לכל קבוצה מחלקים כ1/4- מכמות הקלפים.
קבוצה א' שולחת נציג שיציג את התנועה.
הקבוצה שמנחשת את פירוש התנועה + הקבוצה המציגה מקבלות נקודות.
משחק הזיכרון
מחלקים את הכיתה ל4- קבוצות. לכל קבוצה מחלקים כ1/4- מכמות הקלפים ונותנים כ15- דקות ללמוד בע"פ את הקלפים.
הקבוצות מפזרות את הקלפים לפניהם (הציור כלפי מעלה).
המנחה עובר קבוצה קבוצה, ובכל קבוצה הוא בוחר קלף + אדם מהקבוצה שיגיד לו את פירוש הקלף (התנועה).
במידה והמשתתף הנבחר זכר את פירוש התנועה, הקבוצה מקבלת 2 נקודות.
במידה ומשתתף אחר מהקבוצה זכר את פירוש התנועה הקבוצה מקבלת 1 נקודה. במידה ואף אחד לא זוכר – המנחה יציג את הפירוש ואין נקודות.
משחקי תפקידים
הכיתה תתחלק לזוגות או שלישיות ותשחק משחקי תפקידים שונים.
אשר יצולמו בטלוויזיה במעגל סגור וינותחו ע"י המשתתפים והמנחה לאור כל הנלמד עד כה בנושא שפת הגוף.
(סיטואציות אפשריות למשחק: ראיון עבודה, ניהול מו"מ, מכירת מוצר כלשהוא ועוד…).