טכנולוגיה בשירות הפסיכולוגיה
טכנולוגיה בשירות הפסיכולוגיה
האהבה הראשונית והבסיסית בין הורה לילד אינה תלויה בדבר. עם זאת, משפחות רבות מתמודדות היום עם קושי בתהליך המורכב של גידול ילדים:
ויכוחים חריפים עם ילד מרדן, מריבות בלתי פוסקות בין אחים, רגרסיה בהתנהגות הילדים (הרטבה, קשיים בשינה, חזרה למוצץ), אלימות מילולית או פיזית, קשיים שונים על רקע של גירושים, קושי בהצבת גבולות ועוד.
לאחרונה הגיעה לאזורנו שיטה חדשה להדרכת הורים, המשלבת שימוש בטכנולוגיית טלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס) ושידור בזמן אמת.
השיטה כוללת 2 שלבים עיקריים:
1. אבחון
2. הדרכה
תהליך האבחון:
לאחר פגישת היכרות מקיימים שניים-שלושה מפגשים של כמה שעות, שבהם המטפל מצלם את ההתרחשות בבית המשפחה וצופה בדפוסים ובקשרים הבין-משפחתיים.
בהמשך נפגשים המטפל והמשפחה בקליניקה לצורך שימוש בכלים אבחוניים נוספים, כגון: שימוש בפענוח ציורים של הילד והוריו, סיפור בשישה חלקים וכו'.
אינטגרציה של כל סוגי האבחונים הנ"ל משלימה את תהליך הקלט ומובילה לשלב השני: הדרכת הורים.
תהליך ההדרכה:
הדרכת ההורים מתבצעת מתוך הבנה שאיומים ועונשים לרוב לא משיגים את המטרה, וכי יש צורך בכלים נוספים.
גם שלב הדרכת ההורים כולל שניים-שלושה מפגשים של כמה שעות בבית המשפחה תוך שימוש בטלוויזיה במעגל סגור (מצלמה + מיקרופון למטפל ואוזנייה להורה), כך שהמטפל צופה ומגיב מרחוק בזמן אמת.
המטפל מחזק את ההורה ומסייע לו לא ליפול לתבניות התגובה הישנות, שכן פעמים רבות אנו יודעים בתוכנו מהי התגובה הנכונה, אך למרות זאת מוצאים את עצמנו מגיבים אחרת ואחר כך מצטערים על כך.
בהמשך מגיעה המשפחה לפגישות שבועיות בקליניקה, שבהן מתחזקים ומעמיקים את התובנות וההתנהגויות החדשות שהושגו בשלבים הקודמים.
בנוסף מעלים ההורים בפגישות אלו דילמות שעלו במהלך השבוע, ועם המטפל מוצאים פתרונות.
מפגשים אלו נערכים בשני אופנים:
מפגשים של ההורים והמטפל.
מפגשים של ההורים והילדים עם המטפל.
השיטה צמחה מתוך השאיפה של המטפלים לדייק ככל האפשר בתהליך האבחון ובמתן הדרכה נכונה ומתאימה למשפחה.
בעבר היה נהוג שהורה מגיע למטפל ומספר על קשיים שבהם הוא נתקל כהורה.
דיווח כזה עלול לעוות את המציאות מכמה סיבות: